8 Jul 2011

Langkawi (1)

Hari Jumaat 8/7/2011 punye le bz giler kat opis...planning amik cuti 1/2 day pagi terpaksa aku tunda pada 1/2 day petang. Ok gak la..leh aku preparekan baju untuk trip malam nanti..Setelah berjaya melepaskan diri dari opis, aku pun siap-siapkan la apa yang patut...dah petang tunggu Mat Deris balik pulak ngan anak-anak then terus kitaorang keluar amik teksi gi Stesen Komuter Batu Caves. dari situ ngam-ngam sampai KL Sentral tunggu train kitaorang yang nak ke Arau, Perlis.

Tunggu punye tunggu, train asyik delay jer...dari 1/2 jam ke 1/2 jam lagi...tension betul..penumpang yang dok beratur elok-elok kat terminal tu, aku tengok sume dah berterabur..aku pun apalagi...seperti mereka-mereka yang lain...letak beg elok-elok then bersila la atas lantai kat KL Sentral tu...eeiiii...lepas 1 1/2 jam menunggu baru la kitaorang dipanggil untuk masuk ke dalam train Senandung Langkawi.

Aku cuma dapat booking tempat tido atas...sebelah bawah dah penuh sume..anak-anak dok excited sebab 1st time naik train jalan jauh...siap ada tempat tido lagi...biase kitaorang naik flight je kalau jalan jauh ni...tak taw diam le anak-anak aku ni...dok turun naik panjat katil je la keje diaorang..

puas nak kene pantau si hafiz ni...

tido dalam train ok je walaupun bed dia agak kecik...tido sorang ok...kalau kene share leceh skit sebab sempit le...kafeteria dia takde meriah jual apa-apa....mungkin sebab time aku pegi tu dah pagi...yang ada biskut-biskut, air panas yang diaorang bancuh, maggi cup....harga agak mahal...aku beli air panas 2 cawan, bancuh sendiri kopi 3 in 1 yang memang dah standby dalam beg aku ni...lagi sedap dan jimat :)

Sampai stesen Arau lebihkurang kul 10 pagi..cari teksi untuk ke jeti Kuala Perlis. Caj teksi untuk ke Kuala Perlis = RM24 untuk satu teksi. Kalau naik kongsi-kongsi sorang dia charge RM6 jer..



Perjalanan ke jeti ambik mase tak sampai 1/2 jam pun...agak2 dalam 20 minit. Kene beratur pulak nak beli tiket feri ke Langkawi. punye le lama nak beratur...orang ramai..at last dapat tiket yang pukul 12.30pm...yang pukul 11.40 dah abes...so tunggu le..nak wat camne kan..tambang feri - dewasa RM18 manakala tambang kanak-kanak RM13.

Ada banyak gerai makan sekitar kawasan jeti tu...memandangkan dah nak tengahari dan nak menunggu masa untuk naik feri so kitaorang pun pegi la breakfast merangkap lunch...ada satu kedai ni...nama dah lupa tapi location dia betul-betul depan jeti...lauk untuk makan tengahari ada banyak...harga biase je..ala-ala warung kat KL...tapi ada satu menu yang dah menarik minat aku...tak lepas peluang untuk menikmatinya...

pulut durian...owhhhh...sedap nyer..
tepat pukul 12.30 kitaorang pun naik feri menuju ke pulau. perjalanan lebihkurang 45 min ke 1 jam.

sambung nanti..