16 Dec 2012

Serimuka Durian


Petang ni rase takde apa-apa aktiviti sangat..rumah lak rase sunyi...2 orang anak bujang dah gi keje..daniell lak dah gi ngikut maklong dia balik johor...tinggal la aku ngan si hafiz kat umah..en.husband dah gi join konvoi motor scram ke teluk batik..(amboii)..tiba-tiba datang la mood rajin aku nak buat kuih..tengok2 kat dapur tu masih ada durian 2-3 biji..asik-asik buat wajik durian je..hari ni meh kita cuba la buat kuih serimuka durian..maka sibuk la aku menggoogle beberapa blog nak cari resepi..aku ulang baca bahan-bahan dia 2-3 kali kasi hafal sket then dengan semangat berkobar, bergerak le kedapur memulakan acara memasak..

mula-mula kukus pulut..aku kukus sampai sekilo pulut..dah terbanyak la pulak...takpe...kita guna separuh je..yg separuh lagi nanti kita buat makan ngan kuah durian untuk sarapan pagi..

pastu aku cedok agak2 dalam 1/2 kilo transfer masuk loyang..aku  gaulkan ngan santan pekat yang dah dicampur ngan secubit garam...dah sebati santan ngan pulut tu pastu aku tekan n mampatkan dalam loyang..kukuskan kejap dalam 10 min utk bagi betul2 masak pulut tu..pastu aku biarkan jap pulut tu sejuk sket dalam anggaran masa 10 min gak...

sementara tu aku siapkan bahan untuk bahagian atas..santan pekat 3 cawan, air secawan, durian 2 cawan, gula 3 sudu besar, telur 2 biji, tepung gandum 3 sudu besar n tepung jagung 1 sudu besar..bahan2 ni sume aku blend sampai hancur dan tak berketul tepung tu..dah siap sume aku tuang kat atas pulut...kene tapis beb..tak nanti mane tau tepung berketul ada sesat lak nanti..


pewarna kuning takde...hijau pun bole la..aku kukus agak2 dalam 45min...agak-agak belah atas tu dah cukup masak, ok tutup api n tunggu betul betul sejuk baru leh potong.. dan ini la hasilnye...tarraaa..


ok la tu...kira untuk 1st trial ni menjadi jugak..pulut kat bawah tu nampak bersepah sket sebab aku potong guna pisau biasa...diaorang kata kalo nak cantik guna pisau plastik..he..he..janji pulut cukup lemak masin pastu lapisan atas lak terasa lemak, manis, ada rasa dan bau durian..hmmm sedappp...